Eltérő fejlődés jelei
- hónap:
- Izomtónus rendellenességek:
- feszes/ laza
- hason fekve nem emeli a fejét
- hason fekvésben fejét oldalra nem tudja letenni, szegényes végtag mozgás
- kezei ökölbe szorulnak, ujjait nem nyitogatja
- ízületi gyengeség, tónustalanság
- lábaival nem rugdos
- sokat sír, vagy sírással nem jelez
- nehezen megnyugtatható
- nem áll be a napirend (evés, alvás, ébrenlét zavara)
- nem mosolyog, nem néz az anya szemébe, arcát nem követi
- tárgyat fejjel nem követ
- nem gőgicsél
- a környezet ingereire túlzottan reagál vagy nem reagál (hang, hő, fény, tapintás
- a baba aluszékony, nehezen ébreszthető még etetésekhez is
- evési, etetési nehézségek mutatkoznak
- hason a fejét úgy emeli, hogy a lábát is mereven emeli hozzá („hintaló” formában)
- csak az egyik oldal felé fordítja vagy dönti a fejét
- erősen kedvel egy testtartást, és nehezen mozdítható ki ebből (pl: egyik oldalra „C” -ben görbül, vagy a hátát nagyon homorítja)
- nem figyel arcra, nem követi 2 hónaposan a szeme előtt mozgatott tárgyakat
- nem figyel fel a hangokra, zajokra környezetében
- hónap:
- ültetett testhelyzetben fejét nem tartja meg, feje lóg
- markolás, fogás, elengedés zavara
- mindig szorosan összezárva tartja egyik vagy mindkét kezét
- kezeit nem nézegeti 4-5 hónapos kora után sem
- nem nyúl játék után 5 hónapos kora után sem
- bármilyen pozícióban hátra feszíti a testét
- nem tud az oldalára fordulni és az oldalhelyzetet megtartani (5-6 hónaposan)
- hason fekve csak egyik kezével nyúl ki játékért
- a földön játszva nem változtatja a mozgásformákat/nem próbálkozik felüléssel, kúszással
- leültetéskor állandóan előre dől vagy hátra feszít (6 hónaposan)
- csak pillanatokra néz rá arcra, tárgyakra
- mosoly, hangadás kezdetei nem észlelhetők az időszak végére sem/ arcával érzéseket nem fejez ki
- mozgásfejlődése jelentősen elmarad
6-9 hónap:
- kúszás/mászás nem indult el
- önállóan nem ül fel, stabilan nem ül
- csippentő fogás nem alakult ki
- érdektelen a környezete iránt, nincs nagy késztetése arra, hogy mozogjon, felfedezzen vagy felkapaszkodjon
- ciklikus hangadás hiánya: „mamamama”, „bababa”
- egyszerű kérést, gesztust, tiltást nem ért meg
- darabos ételt nem fogad el
- nem tudja a kezét középvonalban összefogni/ tapsolással nem próbálkozik
- nehézséget jelent a kezein, karjain megtartani a testsúlyát
- nagyon széles terpeszben vagy „W” –ülésben tud megülni
- aszimmetrikusan használja a két testfelét (pl. mászásnál)
- nem gőgicsél, nem gagyog
- nem figyel a beszédre, a nevére
9-12 hónap:
- mozgásformáiban hiányzik a változatosság
- hiányzik az igény, hogy mozgás útján fedezze fel a világot
- az egyik testfelét többet használja
- aszimmetrikus mozgásmintákat használ (kúszásnál, mászásnál, felállásnál, kézhasználatban)
- következetesen lábujjhegyen áll, és csak egy irányba, oldalazva bútorokba kapaszkodva jár
- nehézsége van a tárgyak ( főleg a kisebb) megragadásával és elengedésével
- mozgásfejlődése elmarad (nem fordul, gurul, kúszik, mászik, ül fel, áll fel az időszak végére)
- egyszerű kis utasításokat, produkciókat („pá-pá”-t inteni) az időszak végére sem teljesít
- a tiltást nem érti
- játéka kizárólag a tárgyak eldobálása, illetve sztereotip ütögetése, játékot nem pakolja, önállóan nem játszik, nem utánozza le a cselekvéseket, gesztusokat
- általános viselkedésére a „tanult tehetetlenség” jellemző (a felnőttektől várja, hogy mindent megcsináljanak helyette)
1-3 év:
- beszéde elakad az 1 éves szinten, nem beszél és 3 éves korig sem nő jelentősen a szókincse (5-10 szókezdeményt használ vagy mutogatva érteti meg magát)
- nem utánoz, konstrukciós játéktevékenységet nem végez
- kanalat nem fog, önálló étkezéssel nem próbálkozik
- szobatisztasága (nappalra) 3 éves korára sem alakul ki
- mozgásai ügyetlenek, darabosak, nem képes kisebb tárgyakkal játszani
- sokat esik
- nem tud guggolni vagy lábujjhegyen közlekedik
- figyelme csak pár percre köthető le, kapkodva vált egyik tevékenységről a másikra
- veszélyérzet nélkül, fáradhatatlanul sokat mozog
- íróeszközt nem vesz a kezébe, nem firkál
- szenzoros ingereket elutasítja
- kortársai iránt nem érdeklődik
- kis motort nem hajt
- viselkedése nehezen irányítható
3-5 év:
1-3 éves korra jellemző gyanújeleken kívül:
- ceruzát nem fog, nem firkál, nem „rajzol”
- szerepjáték elemei nem jelennek meg játékában (autózás, babázás, orvosos játék stb.), még mindig csak pakolgat vagy kizárólag egyféle dologgal hajlandó játszani
- egy lábon nem tud megállni, lépcsőn váltott lábbal nem közlekedik
5-6 év:
- figyelme 5-10 percnél tovább nem köthető le
- kétkezes, kezeit rajzhoz, játékhoz egyaránt felváltva használja, nincs kialakult domináns kézhasználat
- erősen beszédhibás, szókincse szegényes
- mozgása darabos, ügyetlen
- az irányokat, formákat nehezen ismeri fel
- színfelismerés az alapszínekre sem alakult ki
- egyensúlyi helyzetekben ügyetlen