Eltérő fejlődés jelei

  • hónap:

- Izomtónus rendellenességek:

  • feszes/ laza
  • hason fekve nem emeli a fejét
  • hason fekvésben fejét oldalra nem tudja letenni, szegényes végtag mozgás
  • kezei ökölbe szorulnak, ujjait nem nyitogatja
  • ízületi gyengeség, tónustalanság
  • lábaival nem rugdos
  • sokat sír, vagy sírással nem jelez
  • nehezen megnyugtatható
  • nem áll be a napirend (evés, alvás, ébrenlét zavara)
  • nem mosolyog, nem néz az anya szemébe, arcát nem követi
  • tárgyat fejjel nem követ
  • nem gőgicsél
  • a környezet ingereire túlzottan reagál vagy nem reagál (hang, hő, fény, tapintás
  • a baba aluszékony, nehezen ébreszthető még etetésekhez is
  • evési, etetési nehézségek mutatkoznak
  • hason a fejét úgy emeli, hogy a lábát is mereven emeli hozzá („hintaló” formában)
  • csak az egyik oldal felé fordítja vagy dönti a fejét
  • erősen kedvel egy testtartást, és nehezen mozdítható ki ebből (pl: egyik oldalra „C” -ben görbül, vagy a hátát nagyon homorítja)
  • nem figyel arcra, nem követi 2 hónaposan a szeme előtt mozgatott tárgyakat
  • nem figyel fel a hangokra, zajokra környezetében
    • hónap:
  • ültetett testhelyzetben fejét nem tartja meg, feje lóg
  • markolás, fogás, elengedés zavara
  • mindig szorosan összezárva tartja egyik vagy mindkét kezét
  • kezeit nem nézegeti 4-5 hónapos kora után sem
  • nem nyúl játék után 5 hónapos kora után sem
  • bármilyen pozícióban hátra feszíti a testét
  • nem tud az oldalára fordulni és az oldalhelyzetet megtartani (5-6 hónaposan)
  • hason fekve csak egyik kezével nyúl ki játékért
  • a földön játszva nem változtatja a mozgásformákat/nem próbálkozik felüléssel, kúszással
  • leültetéskor állandóan előre dől vagy hátra feszít (6 hónaposan)
  • csak pillanatokra néz rá arcra, tárgyakra
  • mosoly, hangadás kezdetei nem észlelhetők az időszak végére sem/ arcával érzéseket nem fejez ki
  • mozgásfejlődése jelentősen elmarad


6-9 hónap:

  • kúszás/mászás nem indult el
  • önállóan nem ül fel, stabilan nem ül
  • csippentő fogás nem alakult ki
  • érdektelen a környezete iránt, nincs nagy késztetése arra, hogy mozogjon, felfedezzen vagy felkapaszkodjon
  • ciklikus hangadás hiánya: „mamamama”, „bababa”
  • egyszerű kérést, gesztust, tiltást nem ért meg
  • darabos ételt nem fogad el
  • nem tudja a kezét középvonalban összefogni/ tapsolással nem próbálkozik
  • nehézséget jelent a kezein, karjain megtartani a testsúlyát
  • nagyon széles terpeszben vagy „W” –ülésben tud megülni
  • aszimmetrikusan használja a két testfelét (pl. mászásnál)
  • nem gőgicsél, nem gagyog
  • nem figyel a beszédre, a nevére

9-12 hónap:

  • mozgásformáiban hiányzik a változatosság
  • hiányzik az igény, hogy mozgás útján fedezze fel a világot
  • az egyik testfelét többet használja
  • aszimmetrikus mozgásmintákat használ (kúszásnál, mászásnál, felállásnál, kézhasználatban)
  • következetesen lábujjhegyen áll, és csak egy irányba, oldalazva bútorokba kapaszkodva jár
  • nehézsége van a tárgyak ( főleg a kisebb) megragadásával és elengedésével
  • mozgásfejlődése elmarad (nem fordul, gurul, kúszik, mászik, ül fel, áll fel az időszak végére)
  • egyszerű kis utasításokat, produkciókat („pá-pá”-t inteni) az időszak végére sem teljesít
  • a tiltást nem érti
  • játéka kizárólag a tárgyak eldobálása, illetve sztereotip ütögetése, játékot nem pakolja, önállóan nem játszik, nem utánozza le a cselekvéseket, gesztusokat
  • általános viselkedésére a „tanult tehetetlenség” jellemző (a felnőttektől várja, hogy mindent megcsináljanak helyette)

1-3 év:

  • beszéde elakad az 1 éves szinten, nem beszél és 3 éves korig sem nő jelentősen a szókincse (5-10 szókezdeményt használ vagy mutogatva érteti meg magát)
  • nem utánoz, konstrukciós játéktevékenységet nem végez
  • kanalat nem fog, önálló étkezéssel nem próbálkozik
  • szobatisztasága (nappalra) 3 éves korára sem alakul ki
  • mozgásai ügyetlenek, darabosak, nem képes kisebb tárgyakkal játszani
  • sokat esik
  • nem tud guggolni vagy lábujjhegyen közlekedik
  • figyelme csak pár percre köthető le, kapkodva vált egyik tevékenységről a másikra
  • veszélyérzet nélkül, fáradhatatlanul sokat mozog
  • íróeszközt nem vesz a kezébe, nem firkál
  • szenzoros ingereket elutasítja
  • kortársai iránt nem érdeklődik
  • kis motort nem hajt
  • viselkedése nehezen irányítható

3-5 év:

1-3 éves korra jellemző gyanújeleken kívül:

  • ceruzát nem fog, nem firkál, nem „rajzol”
  • szerepjáték elemei nem jelennek meg játékában (autózás, babázás, orvosos játék stb.), még mindig csak pakolgat vagy kizárólag egyféle dologgal hajlandó játszani
  • egy lábon nem tud megállni, lépcsőn váltott lábbal nem közlekedik

5-6 év:

  • figyelme 5-10 percnél tovább nem köthető le
  • kétkezes, kezeit rajzhoz, játékhoz egyaránt felváltva használja, nincs kialakult domináns kézhasználat
  • erősen beszédhibás, szókincse szegényes
  • mozgása darabos, ügyetlen
  • az irányokat, formákat nehezen ismeri fel
  • színfelismerés az alapszínekre sem alakult ki
  • egyensúlyi helyzetekben ügyetlen
SOMOGY VÁRMEGYEI PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT TABI TAGINTÉZMÉNYE
Magyarország, Somogy megye, 8660 Tab, Virág utca 12.
Telefon: 82/325-677 | Email: nevtantab@gmail.com
© 2024 Minden jog fenntartva!

Please publish modules in offcanvas position.