Logopédiai ellátás
Mikor forduljon logopédushoz?
Ha a gyermeke 2 évesen még nem beszél, 4 évesen beszéde érthetetlen, vagy 5 évesen több hangot hibásan ejt, kiejtése eltér a megszokottól (hangszínük rekedt, olyan mintha mindig náthás lenne). Ha gyermeke beszéd során gyakran megakad, szavakat, szótagokat ismétel, esetleg túl gyorsan beszél. Ha rosszul használja a ragokat. Ha bizonytalan gyermeke beszédállapotának megítélésében, tanácsra van szüksége, illetve 3 és 5 éves korban gyermeke intézményében elvégzett logopédiai szűrés és vizsgálat szerint gyermeke ellátásra jogosult.
Mikor kérhetek logopédiai ellátást a tanév során?
Gyermeke intézményében végzett szűrés és vizsgálat alapján javasolt logopédiai ellátáson való részvétel kivételével, a logopédiai ellátás kérése önkéntes alapon történik, a gyermek életkorától függetlenül, az annak szükségességét megállapító logopédiai vizsgálat alapján bármikor megkezdhető.
Ki a logopédus?
A logopédus, olyan pedagógus, aki a beszéd tartalmi és formai oldalát vizsgálja, javítja és fejleszti.
Mi a logopédia célja?
Beszédhibák, nyelvi zavarok megelőzése, illetve a már kialakult beszédhibák, nyelvi zavarok és azok következtében fellépett másodlagos eltérések korrekciója. Újabb beszédhiba kialakulásának megakadályozása.
Mi a logopédia feladata?
Beszédindítás, a hang- beszéd- és nyelvfejlődési elmaradás, a beszédhibák és a nyelvi-kommunikációs zavarok javítása, a diszlexia, a diszortográfia, a diszgráfia, a diszkalkulia kialakulásának megelőzése a beszéd technikai és tartalmi fejlesztése.
Mi a logopédus feladata?
- az ellátási körzethez tartozó, az óvodai nevelésben részt vevő, harmadik és ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének alapvizsgálata, szűrése
- a szűrés eredménye alapján, szükség szerint a gyermek további pedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatának kezdeményezése
- a beavatkozást igénylő gyermekek/tanulók logopédiai vizsgálata
- logopédiai vizsgálati vélemény készítése
- a kapott és saját vizsgálati eredmények alapján a gyermek logopédiai ellátásának megtervezése
- a gyermek/tanuló egyéni fejlesztési tervének elkészítése
- a gyermekek/tanulók rendszeres fejlesztése - egyéni foglalkozás, illetve legfeljebb hat gyermekből, tanulóból álló csoportfoglalkozás keretében
- a gyermek egész személyiségének pozitív befolyásolása
- prevenciós tevékenység, felvilágosítás, tájékoztatás igény szerint szülői értekezleteken, fogadóórákon, egyéni tanácsadáson, kapcsolattartás a szülőkkel, a gyermek pedagógusaival, a gyermeket fogadó/kezelő más szakemberekkel