Figyelmeztető jelek

Amennyiben a szülő, pedagógus, az alábbi elváltozásokat, tüneteket észleli és azt tapasztalja, hogy a gyermek mozgása nem összerendezett, nem harmonikus, forduljon szakemberhez segítségért:

  • a talplenyomat telitalpat („medvetalpat”) ábrázol, nem „babszem” mintát
  • bokák befelé dőlnek
  • csámpás járás
  • cipő sarkai nem egyformán kopnak
  • láb-, boka-, térdfájdalom (érdemes ortopéd szakorvost felkeresni)
  • intenzív mozgás során tapasztalt korai kifáradás
  • előre eső, csapott vállak
  • görnyedt hát és előreboltosuló has
  • lógatott fej, lomha járással társulva
  • beesett mellkas, behúzódó mellizmok
  • lapocka aszimmetria, vállak szemmel láthatóan nem egyvonalban vannak
  • kóros súlygyarapodás
  • folyamatos köhögés, sípoló légzés, nehézlégzés

Szűrés, diagnosztizálás

  • Az óvodáskorú gyermek gyógytestnevelés ellátásra jogosult, ha gyermekorvosi, szakorvosi javaslattal és/vagy státuszlapon szereplő diagnózissal rendelkezik.
  • iskolás korosztályú gyermekek egészségi állapotának szűrése, az iskolaegészségügyi szolgálat (iskolaorvos) feladata, melyről az az ellátást igénylő intézmény gondoskodik.

Foglalkozásokon való részvétel előnyei

A gyógytestnevelés foglalkozásokon való részvétel előnyei:

  • a gyógytestnevelők minden gyermeket ellátnak, akik megfelelő iskolaorvosi, ill. szakorvosi véleménnyel rendelkeznek
  • a gyermekek lakóhelyükön, saját intézményükben kapják meg az ellátást
  • a gyógytestnevelő tanárok maximális szakmai felkészültséggel és tudással rendelkeznek
  • a gyógytestnevelő tanárok nevelő-oktató munkája a tanulók egyéni képességeihez és a megállapított diagnózisokhoz igazodik (differenciálás)
  • az alkalmazott pedagógiai módszerek a gyermekek folyamatos motiváltságát, aktivitását biztosítják
  • a tanulók betegsége nem akadályozza az iskolai oktatásban való rendszeres részvételüket
  • a panaszok csökkentése, megszüntetése a testnevelés és sport mozgásanyagával, eszközeivel történik
  • a gyermekek személyiségének, testi képességeinek, mozgásműveltségének fejlődését pozitívan befolyásolja
  • az órákat családias légkör és színes eszközellátottság jellemzi

Hasznos információk

Hasznos információk pedagógusoknak és szülőknek

  • Az iskolaorvos feladata a gyógytestnevelés foglalkozásra beutalt tanulók testnevelési kategóriába sorolása.

    Kategóriák:

    I.: könnyített testnevelés→ a tanuló csak testnevelés órán vesz részt→ ellátását testnevelő tanár végzi;

    II/A: a tanuló testnevelés és gyógytestnevelés órán egyaránt részt vesz→ ellátását gyógytestnevelő végzi;

    II/B: a tanuló csak gyógytestnevelés órán vesz részt→ ellátását gyógytestnevelő végzi

    III.: a tanuló testnevelés és gyógytestnevelés óráról egyaránt felmentett→ ellátását gyógytornász végzi.

    A gyógytestnevelés órákon való részvétel kötelező.

Hasznos kiadványok

Hasznos kiadványok gyógytestnevelőknek, pedagógusoknak, szülőknek

  • „Útravaló” c. szakmai tájékoztató anyag
  • „Tiltott és javasolt gyakorlatok gyűjteménye” a leggyakrabban előforduló elváltozások és betegségek szerint
  • Mozgásszervi elváltozásokról pedagógus szemmel gyógytestnevelő szakembereknek, pedagógusoknka, szülőknek c. szakmai tájékoztató

A kiadványokat a letölthető dokumentumok között találják meg.

 

SOMOGY VÁRMEGYEI PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT KAPOSVÁRI TAGINTÉZMÉNYE
Magyarország, Somogy megye, 7400 Kaposvár, Bárczi Gusztáv utca 2.
Telefon: 82/512-263 | Email: kaposvariszakszolg@gmail.com
© 2024 Minden jog fenntartva!

Please publish modules in offcanvas position.