Hasznos információk
A tehetséggel foglalkozó szakirodalomban több eltérő, egymástól független definíció található.
Tehetségesnek azok tekinthetők, akik átlagon felüli általános és/vagy valamely területen megjelenő speciális képességgel, a feladat iránti tartós és stabil motivációval, valamint magas szintű kreativitással rendelkeznek. Ezek eredőjeként magas szintű teljesítményre képesek az élet valamely tevékenységi területén.
A kettős különlegességgel rendelkezők
Olyan tehetségek, akik testi vagy érzelmi akadályozottsággal rendelkeznek, illetve tanulási nehézséggel vagy zavarral küzdenek. Nagy számban maradnak ki a tehetségazonosításból és az ehhez kapcsolódó programokból, mert nem tűnnek tehetségesnek az iskolában. Gondatlan, rendezetlen a kézírásuk, rendbontó viselkedésük következtében nehézséget okoz számukra, hogy befejezzék iskolai feladataikat. Sok esetben nem tehetséggondozásba, hanem fejlesztő programokba kerülnek. Tehetségük mellett speciális helyzetük lehet:
- szociokulturális helyzet
- etnikai – nemzetiségi helyzet
- neurológiai eltérések – speciális gátak-képességek (ADHD, dys-, magas képességű autizmus,…)
- viselkedési és érzelmi sajátosságok (ADHD, oppozíciós zavar,…)
- érzékszervi-mozgásos eltérések
- tanulási nehézségek.
Átlagot meghaladó speciális képességek
Korán – alsó tagozatban – megnyilvánuló tehetségterület. A gyermekek közül sokan spontán módon tanulnak meg írni és olvasni és általában spontán módon írnak helyesen. A nyelvi tehetségek jellemzője a kidolgozott mondatszerkezet és beszédmintázat, ami összefügg mentális fejlettségükkel. Ezek a gyermekek gyakran úgy beszélnek és fogalmaznak, mint a náluk idősebbek. A nyelvi tehetségekre általános jellemzőként a következők állapíthatók meg: korai beszédfejlődés, korát meghaladó gazdag szókincs, intelligens társalgás, korukhoz képest széles körű általános tájékozottság, kiváló nyelvi megőrző képesség, jó megfigyelő képesség, kiemelkedő nyelvérzék.
Korán – óvodás korban – megjelenő tehetségterület. A hangmagasság, hangszín, hangerő az átlagnál nagyobb terjedelmű, kiemelkedő a ritmus észlelése, követése. A gyermeket már korán érdeklik a hangszerek, könnyen sajátítja el a rajtuk való játékot, szívesen zenél. Jó zenei hallással, zenei emlékezettel rendelkezik. Későbbi életkorban megjelenik az improvizáció és a saját zenei alkotás létrehozásának igénye.
Az alsó tagozatban már megmutatkozhat abban, hogy a tanuló magasan a korosztálya átlagát meghaladóan teljesíti a tantervi követelményeket, szívesen és könnyen számol, old meg gondolkodást igénylő feladatokat. Mivel a formális műveletek 10-12 éves korban alakulnak ki, speciális tehetségfejlesztő programok ettől az életkortól indokoltak.
Korán megmutatkozó tehetségirány. Vizuális-téri képességen a két és háromdimenziós alakzatok észlelésének, az észlelt információk és viszonylatok megértésének és a téri problémákban való felhasználásának képessége. A gyermek jól és szívesen ábrázol.
A sporttehetség a teljesítménnyel, eredményességgel való összefüggésben határozható meg.
A sportban az a tehetséges, aki az adott sporttevékenységhez megfelelő biológiai alapokat, motoros adottságokat örökölt, amelyek az edzéssel, felkészítéssel olyan szintre fejleszthetők, hogy azzal a hosszú távú kiemelkedő eredmény elérésére potenciális lehetőség kínálkozik. Ehhez rendelkezik mindazon fizikai, kondicionális és pszichés képességgel, melyek nélkül nem lehet az átlagon felüli teljesítményt tartósan elérni.
és az intraperszonális terület
Azonosításuk a különféle érzelmi-intelligencia kérdőívekkel vagy képességmérő eszközökkel lehetséges.
Ehhez a képességcsoporthoz tartozik a vezetői képességek felismerése is. A vezetői képességek felismerését elősegítik a mindennapi szervezői tevékenységgel összefüggő események és teljesítmények, a szociometria típusú kérdőívek, a pedagógusok és szülők által kitölthető specifikus tartalmú checklistek.
„A kreativitás alkotóképességet, teremtőképességet jelent, amely során a különféle képességek szerveződése lehetővé teszi az elszigetelt tapasztalatok összekapcsolását, újszerű értelmezését és új formában történő megjelenését” (Guilford, idézi Tóth L. 1996).
A kreatív ember jellemzői Guilford és Torrance szerint (idézi Tóth L. 1996):
- szenzitivitás – problémára való érzékenység
- könnyedség – asszociációs gazdagság, azaz a kreatív emberek nagyszámú ötletet találnak ki
- eredetiség – új, szokatlan, innovatív ötletek révén eredeti, mások megoldásaitól különböző válaszokat tud adni a problémákra
- rugalmasság – változatos megközelítési módokat alkalmaz, a különféle megoldások létrehozásáért
- szintetizálás – nagyobb és teljesebb gondolati körökbe helyezik, rendezik gondolataikat
- kidolgozottság – a részleteket kitöltik, nincsenek gondolati hiátusok
- analízis – a szimbolikus struktúrákat képesek lebontani elemeikre, amikből új struktúrákat alkotnak
- újradefiniálás – egy „tárgyat” vagy annak egy részét teljesen új és szokatlan módon alkalmaz
- komplexitás – sok, egymással összefüggő gondolattal tud egyszerre dolgozni
- értékelés – könnyen meghatározza az új ötletek értékét
A feladat iránti elkötelezettség olyan személyiségtényezőket foglal magába, amelyek a folyamatos magas szintű teljesítményhez biztosítják az energiát. A motiváció, az érdeklődés, a versenyszellem, a kitartás, az emocionális stabilitás sorolható ide. A tehetség kibontakoztatásához hosszú út vezet, ami kitartó munkát igényel. Ennek az útnak a végigjárása megfelelő belső erőforrások nélkül elképzelhetetlen.
A tehetséges gyermekek/tanulók érzelmi sajátosságaik tekintetében is különböznek társaiktól. Úgy, mint például
- igazságérzet – a tehetséges tanulók korán megmutatkozó, fejlett igazságérzettel rendelkeznek.
- humorérzék – tudásuk gazdagsága miatt társaiknál jobban felfedezik az abszurditásokat és ezeket humorban kifejezésre tudják juttatni
- érzelmi intenzitás – gyakran élnek át intenzív érzelmeket
- maximalizmus – sok energiát fektetnek be, hogy mindent tökéletesen végezzenek el
- sok energia – több feladatot tudnak kevesebb idő alatt kivitelezni, mint a többiek
- kötődés – a tehetségesek nem csak emberekhez, de tevékenységekhez is erősen kötődnek.
A szakmai nyelvezetben gyűjtőfogalomként szerepel: gyakorlatok, programok összességét jeleníti meg. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács komplex tehetséggondozásról beszél, a tehetségek fejlesztéséhez szükséges komplex programok biztosításával.
Fogalma azt az erőforrásbázist (pl. tanácsadás, tevékenységek, nevelés, iktatás, pénzügyi menedzsment, stb.) takarja, amely előremozdítja a tehetségügyet, biztosítja a szükséges alapokat, a támogató környezeti feltételeket a tehetség kibontakoztatásához.
Szervezetek:
- Nemzetközi: Európai Tehetségközpont
- Országos: Nemzeti Tehetségsegítő Tanács
Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége (MATEHETSZ)
Nemzeti Tehetségpont
- Megyei-járási: Kaposvár-Somogy Tehetségsegítő Tanács https://tehetseg.hu/tehetsegsegito-tanacs/tt-760-002-744
- Tehetségpontok: https://tehetseg.hu/tehetsegsegito-tanacsok/terkep
Online portálok: